Kerro vapaasti millaisia juttuja haluaisit lukea Huipun www-sivuilta? Ja Huippu kiittää!

Vappu Island Peakilla – huippu saavutettu

Buddhalainen stupa ja Ama Dablam vuori.

kuvat: Tommi Laitervo

Huiputusta koskeva päivitys jutun lopussa

Huippu otti lähestyvän vapun kunniaksi yhteyden Nepaliin. Tommi Laitervo, Mandala Travelin tuotepäällikkö ja matkanjohtaja istuskelee kahvilla Himalajan vuoristossa, pienessä Dingbochen kylässä 4 300 m korkeudessa, Mount Everestin juurella. Tommi on vetämässä suomalaisryhmää kohti Island Peakia, 6 189 metrin korkeuteen.

Olosuhteet ovat olleet mielettömät, Tommi sanoo.

“Lensimme Katmandusta hyvin pienelle Luklan kentälle 18.4. ja siitä lähtien on aurinko paistanut. Tuuli on ollut tosin suht voimakas ja se nostaa pölyä ilmaan. Tämä aiheuttaa ns. Khumbu-yskää eli todella kuivaa yskää mikä ei lähde pois ennen kuin on laskeutunut reilusti alaspäin.”

Trekki kohti Everestin perusleiriä alkoi 11 päivää sitten. Matkan varrella oli paljon pieniä vuoristokyliä ja majataloja, joissa nukuttiin ja syötiin. Oli myös jakkeja, paikallisia ihmisiä, pieniä polkuja ja aivan tajuttoman hienoja vuoria päivittäin. Tänään aamulla ryhmä kävi Everestin perusleirissä ja sen vieressä olevalla Kalapatharin harjanteella pällistelemässä Everestin huippua.

Sitten laskeuduttiin reilu kilometri yöpymispaikkaan, ennen matkaa Chuckungin kylään, 4 900 metriin. Sieltä alkaa nousu kohti Island Peakia, tai Imja Tseetä, kuten sitä alunperin on nimitetty.

“Nukumme yhden yön, aamupäivällä harjoittelemme tarvittavia kiipeily- ja jäätikkötaitoja, jonka jälkeen suuntaamme perusleiriin 5 150 metriin. Siellä vietämme illan ja noin puolenyön aikaan aloitamme nousun kohti huippua”, Tommi kertoo.

Riippusilta matkalla Namche Bazaariin.

Suurimpina haasteina ryhmällä ovat olleet vuoristotaudin oireet ja erilaiset vatsavaivat.

”Riittävän hidas nousunopeus mahdollistaa suurimmalle osalle ihmisistä tarpeeksi aikaa akklimatisaatioon, mutta aina ei sekään riitä. Päänsäryt ja huonot olot ovat epämiellyttäviä, mutta useimmiten niistä selvitään lepäämällä. Palautuminen ja esim. flunssasta tervehtyminen harvoin onnistuu ylösmenomatkalla, mutta 500 metrin laskeutuminen voi jo tehdä ihmeitä.”

”Yksi hieno onnistuminen koettiin tänään kun 67-vuotias herrasmies pääsi ihastelemaan Everestin huippua 5 545 metrin korkeudesta.”

Island Peak näkyy oikealla, ruskean harjanteen alhaalla, lumipeittoinen huippu.

Island Peak sijaitsee Lhotse-vuoren lähes 3 km korkean eteläseinämän juurella. Tenzing Norgay ja Edmund Hillary kävivät juuri siellä harjoittelemassa taitojaan, ennen Everestin huiputusta. Kyseessä on siis varsin klassinen huippu.

Huippu ei ole teknisesti kovinkaan haastava, Tommi sanoo.

”Korkeus ja kelit ovat suurimmat haasteet. Puolenyön jälkeen kun lähdetään liikenteeseen niin seuraavat 5 tuntia ovat suht’ pimeässä tarpomista, toivottavasti kirkkaan tähtitaivaan alla. Auringon noustessa alkaa lämpö nousta, ja siinä vaiheessa laitetaan jo jääraudat kenkiin ja siirrytään köysistöön.”

”Headwall eli ennen huippua oleva jääseinä on yleensä noustu nousukahvojen avulla huippuharjanteelle. Tänä kautena headwallin reitti nousee suoraan huipulle.”

”Koko reissuun menee noin 12 tuntia edes takaisin, jos kaikki menee hyvin. Ja sitähän me toivomme. Huipulla olisi tarkoitus olla toukokuun toinen päivä aamulla. Fyysisesti ei ihan mieletön puristus, mutta yli 6 km korkeus merenpinnasta tuo siihen aina pienen lisämausteen.”

Thamserku ja laiduntavat jakit.

Rukouslippuja ja Mani wall.

Mahtavia polkuja. Taustalla Nuptse, Everest, Lhotse ja Ama Dablam (vas - oik).

Mahtavia polkuja. Taustalla Nuptse, Everest, Lhotse ja Ama Dablam (vas – oik).

Mount Everestiä on moitittu viime vuosina jopa turistirysäksi. Tommi arvelee, että perusleirissä on arvioiden mukaan tällä kertaa noin 1000 – 1500 ihmistä.

”Huiputtajien määrä on kuitenkin pienempi mitä aikaisempina vuosina, syytä en tiedä. Telttoja on hyvin paljon, ja perusleirin päästä toiseen kävelyssä menee lähes 45 minuuttia. Turistit eivät pääse leirialueelle, vaan joutuvat pysähtymään reilusti ennen telttoja. Tähän on muutamakin syy, yksi niistä on tautien tarttumisen vähentäminen.”

”Everestiä kiipeää todella kirjavaa sakkia, ympäri maailmaa. Nepali on jopa miettinyt laittavansa kriteereitä kiipeilijöille, eli pitäisi olla pohjalla tietynlaisia vuoria, jotta edes pääsee kiipeämään. Tällä hetkellä letka huipulle saattaa olla todella pitkä, ja Hillary stepillä voi joutua jonottamaan tunteja.”

Rhododendrot puhkeamassa kukkaan.

Thamserku ja Imjan laakso.

Tommin ryhmällä aika leirissä on sujunut leppoisasti. On käyty kiipeämässä läheisiä vuoria ja pelattu korttia. Yksi suomalainen on lähdössä yötä vasten Everestin huipulle.

Suunnitelmat vapun vieton suhteen ovat selvät.

”Toivottavasti heilutetaan hakkuja Island Peakin huipulla! Serpentiiniä ei tullut mukaan, mutta ehkä vappumunkit otetaan leipomosta alas tullessa.”

Namaste!

Tommi Laitervo. Kuva: Arttu Muukkonen

PÄIVITYS 4.5.2016

Tommi Laitervo ryhmineen tavoitti Island Peakin huipun toukokuun toinen päivä. Ryhmä lähti liikkeelle base campista klo 00:45.

”Etenimme varsin rauhallista tahtia, ja nopeasti huomasimme ettei alkuperäinen n. 12 tunnin aikataulu tule pitämään. Yö oli puolipilvinen ja kuu tuli näkyviin muutaman tunnin jälkeen vuorten takaa. Alkumatka oli varsin lämmin, mutta parin tunnin päästä alkoi kylmenemään selkeästi”, Tommi kertoo.

Matkalla Island Peakille on neljä kiintopistettä ennen huippua: Highcamp 5 600 m, Japanese camp 5 700 m, Crampon point 5 850 m ja Headwall 6 030 m.

Perusleiristä kohti huippua lähti kolme sherpaa ja kahdeksan asiakasta. Kaksi asiakasta totesivat noin 5 800 m kohdalla, etteivät jaksa palata leiriin, jos jatkavat vielä ylöspäin.

”Se oli fiksu päätös! Ilmoitin radiolla perusleiriin, että kaksi palaa alas sherpan kanssa.”

Crampon pointille saavuttaessa alkoi sataa lunta.

”Laitoimme jääraudat kiinni ja etenimme kahtena köysistönä jäätikön yli kohti headwallia. Matkalla oli muutamia kiinteitä köysiä ja kaksi isompaa railoa, jotka ylitimme valmiiksi asennettuja tikkaita pitkin.”

Headwallin alle saavuttiin noin klo 11:00. Pidettiin pieni evästauko ja mietittiin yhdessä jatkoa.

”Kaksi asiakasta totesi siinä kohtaa, että eivät jaksa jumaroida reilua 150 m ylöspäin huipulle. He jäivät odottamaan headwallin alle.”

”Minä, kaksi sherpaa ja neljä asiakasta lähdimme nousemaan kiinteitä köysiä pitkin kohti huippua. Lumitalvi on ollut todella huono Nepalissa, joten seinä oli kuin kuun kraateri eli todella jäinen ja kova. Reitti kulki aivan muualla kuin aikaisempina vuosina. Ankkuripisteitä on normaalisti viisi, nyt noin tusinan verran. Etenimme hyvää vauhtia huipulle, joskin jouduimme kunnon Everest-simulaattoriin, koska edellä meni todella hidas kaksikko ja jouduimme odottamaan lähes tunnin matkalla.”

”Pääsimme huipulle kello 14:00 ilman ollessa varsin pilvinen, mutta onneksi tyyni. Huiputuskuvat ja fiilistelyt olivat paikallaan. Eräs asiakas oli haaveillut Island Peakin huiputtamisesta 20 vuotta. Kahden muun kanssa olimme vuosi sitten trekkaamassa ylöspäin kun tapahtui maanjäristys ja jouduimme kääntymään takaisin. Itselleni tämä oli kolmas yritys eli onnistumisia oli isosti!”

Alasmeno ei ollut ryhmälle sen helpompi, Tommi sanoo. Koko matka kesti perusleiristä perusleiriin 22 tuntia.

”Saavuimme pimeässä leiriin, söimme nuudelikeitot ja jokainen simahti välittömästi.”

”Monelle, ellei jopa kaikille asiakkaille, tämä oli varmasti rankin vuorokausi mitä he ovat eläissään kokeneet, mutta palkinto oli myös sen mukainen. Tässä muutaman päivän paluumatkan aikana ollaan keskusteltu suorituksesta monelta eri kantilta.”

”Ironman oli ihan paperia tämän rinnalla”
”Rankin, mutta hienoin kokemus Ikinä!”

Edessä on vielä pari päivää kävelyä kohti Luklaa ja 7. päivä lento Kathmanduun. Siellä viivytään pari yötä ennen paluuta koti-Suomeen, yhtä isoa kokemusta rikkaampana.