Kerro vapaasti millaisia juttuja haluaisit lukea Huipun www-sivuilta? Ja Huippu kiittää!

Huippukuvat – kisan satoa, osa 1

Huipun ensimmäisen valokuvauskilpailun teemana oli tien päällä majoittuminen. Kilpailukuvat osoittavat, että vapaalaskijat tinkivät mieluummin asumisen mukavuudesta kuin hyvästä hiihdosta. Lisäksi käy ilmi, että karuissa olosuhteissa yöpyvät off piste -laskijat herättävät ympäristössään myötätuntoa. Hyvillä suhteilla paikallisiin, lumenrunnomasta teltasta saattaa päätyä vaikka bensankatkuiseen moottorikelkkavajaan.

Huipun seuraavan kuvakisan aiheena on eläimet. Kilpailuaika päättyy 10. lokakuuta. Voittaja julistetaan lehden numerossa 2. Tervetuloa!

kuva: Tapio Alhonsuo kuvassa: Riku Lavia
”Uudenvuodenaatto 2010, Grotfjord, Kvaloya. Olimme useamman päivän kiipeilyistä väsyneitä, ja vietimme välipäivää etsimällä avoinna olevaa kahvilaa lähialueilta – ajatus sisätiloista houkutteli. Emme sellaista kuitenkaan ikinä löytäneet, joten menimme illalla Rikun kanssa takaisin farmariautoni takakonttiin. Joimme itsemme lämpimiksi ja juhlistimme uutta vuotta kuuntelemalla Queenia, Pet Shop Boysia sekä yhden biisin Eva Dahlgrenia. Ihan niin kuin kaikkina muinakin iltoina.”

WP_20130504_21_37_57_Panorama

kuva: Juha Mikkonen
”Sain Apikselta auton lainaksi toukokuun alussa. Norjasta palatessani vietin pari päivää Kilpparin legendaarisissa pilkkikisoissa. Karavaaniparkki jatkui melkein Norjaan asti. Tähän voisi laittaa vielä kiitoksen sille kaverille, johon törmäsin Rundfjelletin alla ja joka sitten löysi hanskani ja palautti ne matkailuauton peilin päälle Koppangenin tien varrella.”

jj_8yötä_riksu_p

kuva: Jone Turunen kuvassa: Jussi Räsänen
”Kuvassa Jussi Räsänen Riksgänssenin parkkipaikalla. Asuttiin 8 yötä autossa ja laitettiin ruokaa välillä takana olevassa peräkärrissä. Hotellin saunassa pystyi käymään pummilla, kun vähän kierteli. Lumi oli hyvää ja laskut mahtavia. Rahaa ei ollut silloin nuorena kuin bensaan ja hissilippuun.”

kuva: Akseli Kurttio
”Lähdimme neljän kaverin kanssa Norjan Lyngeniin laskemaan hieman reiluksi viikoksi. Tarkoitus oli telttailla vuorien juurilla, niin kuin edellisillä kerroilla. Aamulla kun pääsimme Lyngeniin ja Kavringstindenin juurelle, aloimme laittamaan basecamppia teltoista pystyyn. Samaan aikaan alkoi aivan mahdoton lumisade. Hetkessä telttojen katoilla oli 20 cm lunta, ja teltat olivat ihan notkolla. Meidän aherruksemme oli ilmeisesti nähnyt erittäin ystävällinen paikallinen herrasmies Oysten, joka tuli kyselemään, olisimmeko kiinnostuneita hänen moottorikelkkatallistaan yöpymispaikkana. Oysten pyysi korvausta majastaan 12 € per yö. Summa meni lyhentämättömänä paikallisen hiihtoseuran junioritoimintaan, jossa Oysten oli aktiivisesti mukana. Kun olimme saaneet niinkin hienon tarjouksen, eivät luhistuneet teltat enää kiinnostaneet, ja asuimme koko reissun moottorikelkkavajassa, melko vahvassa 2-tahti-bensan käryssä, mutta sähköt oli ja lämmintä. Samalla tuettiin paikallista junioritoimintaa. Niin, ja saatiin vielä juomavesikin hakea Oystenilta ja whiskyyn jääpaloja, joten niitäkään ei tarvinnut erikseen hankkia. Loistodiili low budjet reissulle!”

Kuva: Tomi Nieminen
”Saavuttiin Kiirunaan sateiden jälkeen – hyvä reissu taas, ja uskollisen Granducan viimeinen matka pohjoiseen.”

Jani Hujanen
Kuva: Jani Hujanen
”Kuvassa ollaan reissussa maaliskuussa 2013. Majapaikkana oli pieni studio Midin hissiä vastapäätä. Reissuseurana olivat Japanissa tutuksi tulleet Ilkka Tyynelä ja Mikko Heinonen sekä Karibialta 3 kuukauden komennukselta tullut Hannu Haaponiemi. Tilaa oli juuri ja juuri sen verran, ettei kenenkään tarvinnut nukkua lattialla. Illalla voitiin harjoitella köysilaskeutumista Hannun kerrossängystä.”

Kuva: Sakke Hyytinen
”Tämä kuva on Rovaniemen Louevaarasta, ja kuvassa on Metsähallituksen tupa kuvattuna korkeasta näkötornista. Tuvassa on laverit ja kamina. Tällä reissulla vain ihailimme mahtavaa tykkyä ja sujuttelimme tunturisuksilla kelkan jälkeä ylös ja alas, sport trackerin näyttäessä vauhtia 628 km/h (se meni sekaisin). Autiotuvat ovat toimineet monasti offireissujen tukikohtina ja yöpymispaikkoina. Hienoja vastineita veroeuroille.”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
kuva: Henri Kirjasuo
”Tarkoitus oli telttailla ja skinnailla viikon verran pääsiäisenä Lyngenin alueella. Ensimmäisenä iltana saavuimme alueelle myöhään ja pystytimme telttoja otsalamppujen avulla. Lamppujemme valot taisivat herättää paikallisen hiihtoseuran isännän mielenkiinnon. Hän tuli luoksemme tarjoamaan hiihtoseuran kelkkavajaa yösijaksi hintaan 3€/yö/hlö. Meillehän se passasi. Vajassa oli patterit, jääkaappi, pöytä ja tuolit. Saatiin kamat kuivaksi öisin ja tilaa oli jopa kahden huoneen verran. Kuvassa telttoihimme tarkoitetut keitinlaatikot vajan pöydällä. Norjalaista vieraanvaraisuutta parhaimmillaan! Tai sitten he vain pelkäsivät meidän paleltuvan hankeen.”